puppy-1221791_1280

Ik wil me gelukkiger voelen…

Bij elke sessie die ik doe vraag ik: wat wil je bereiken of veranderen in je leven in de komende 6 maanden? Meestal komt er dan een concreet antwoord over wat iemand wil bereiken, maar soms komt er een antwoord zoals: ik wil me beter voelen, of ik wil me gelukkiger voelen.

Op zich is hier natuurlijk helemaal niets mis mee. Als je niet gelukkig bent is er absoluut niks mis met je wens om jezelf gelukkiger te voelen. Maar… Je gevoel is nogal gemakkelijk te beïnvloeden. Als je op enig moment op een dag denkt: hmm ik wil mezelf gelukkiger voelen, kijk dan even naar bovenstaande foto met een schattige puppy. Grote kans dat je je al beter voelt…

Quick fix..

Even aan een puppy denken is natuurlijk een quick fix. Je zult je even beter voelen, maar dit blijft niet. Waarom niet? Omdat je leven nog steeds hetzelfde is en er is niks veranderd aan de reden dat je niet gelukkig bent. En het kost heel erg veel energie om te proberen om je beter te voelen in een slechte situatie.

En er is nog een reden dat het eigenlijk niet zo’n heel goed idee is om te proberen om jezelf beter te voelen in je huidige situatie. De energie die je in je acties stopt is ook de energie die je terug ontvangt in je leven. Dit is overigens wel waarom veel mensen denken: oh ik moet zorgen dat ik me goed voel, want dan komen er vanzelf situaties in mijn leven waardoor ik me beter ga voelen. Ehm, dan moet ik je teleurstellen. Op het moment dat je je alleen focust op het ‘jezelf beter voelen’ en niets veranderd aan je situatie, dan is de energie die je in je acties stopt een energie van ‘je neerleggen bij de situatie en er het beste van maken’. En wat krijg je dan in je leven: precies dezelfde situatie, zodat je daar het beste van kunt gaan maken

Of toch voor de lange termijn

En dat is dus waarom ik altijd doorvraag naar de verandering die mijn cliënten door willen voeren in hun leven. Willen ze een andere baan, misschien een eigen bedrijf starten, een relatie, een gelukkigere relatie, een betere relatie met hun kinderen, meer vrije tijd. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Doe je ogen maar eens dicht en denk aan ‘jezelf beter of gelukkiger voelen’. Hoe ziet dat eruit voor je? Wat doe je? Waar ben je? Wie is er bij je? Zo kun je duidelijk krijgen hoe ‘jezelf beter voelen’ er voor jou uit ziet. En dan kun je daar iets van kiezen waar je in de komende maanden naartoe gaat werken.

Let hierbij wel op de omvang van je visie om jezelf beter te voelen. Kies er iets uit waar je jezelf voor kunt gaan inzetten om dat ook echt te bereiken in bijvoorbeeld 6 maanden. Zet jezelf niet vast op een grote visie waarvoor je misschien wel 10 of zelfs 20 jaar nodig hebt om het te bereiken. Dat werkt namelijk niet echt motiverend… En het kan ook heel overweldigend zijn om iets te ‘moeten’ kiezen waar je je 10 of 20 jaar voor in gaat zetten. Daarom: kies iets wat je in 6 maanden wilt bereiken. Dat is prima te overzien.

Werken naar een nieuwe situatie

En dan kun je beginnen om alle energie die je nu stopt in het ‘jezelf beter willen voelen’ in je huidige situatie gaan besteden aan het daadwerkelijk veranderen van je situatie. Dat is toch veel productiever? Zet een doel, stem je erop af en onderneem acties om je doel te bereiken.

Er zijn eigenlijk 2 soorten acties die je kunt nemen wanneer je naar je doel toe gaat bewegen.
– Acties die direct gericht zijn op het behalen van je doel. Deze zijn ook het meest logisch. Als je bijvoorbeeld een andere baan wilt kan het bijvoorbeeld handig zijn om je linkedin profiel te updaten, sollicitaties versturen etc.
– Acties die gericht zijn op de energie achter je te bereiken doel. Stel je wilt een nieuwe baan omdat je je in je huidige baan niet gewaardeerd voelt. Ga dan eens vaker dingen in je leven door waardoor je jezelf gewaardeerd voelt, bijvoorbeeld een etentje voor je familie organiseren of ga een keer langs bij je opa en oma of je ouders.

En als je leven eenmaal is veranderd dan hoef je niet meer te gaan voor een quick fix. Je hoeft niet meer te proberen om je beter te voelen. Nee, je voelt je gewoon beter en gelukkiger. Zonder dat je dat geforceerd voor elkaar hoeft te krijgen.